Moda na włoskie Prosecco czy hiszpańską Cavę dotarła do nas z krajów śródziemnomorskich. Polscy importerzy i producenci wyrobów winiarskich wyraźnie widzą ten potencjał i oferują nam coraz więcej nowych produktów. Nic zresztą dziwnego, skoro w prognozach rynkowych na najbliższe lata wina musujące uznawane są za najszybciej rozwijającą się kategorię alkoholową na świecie!
Wina musujące w ocenie Polaków
Według ekspertów Polacy coraz częściej wybierają napoje alkoholowe typu Prosecco kierując się ich jakością, z wyższej półki cenowej.
– Tylko w okresie styczeń – wrzesień 2015 na rynku polskim pojawiło się ponad 1,2 mln butelek Top Prosecco (DOC i DOCG), czyli o 49% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. W naszej ocenie perspektywy rozwoju rynku Prosecco w Polsce są bardzo obiecujące i można spodziewać się, że kategoria ta będzie generować trzycyfrowe przyrosty w perspektywie najbliższych lat – mówi Anna Kalinowska, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej ZP PRW.
– Klienci coraz rzadziej sięgają po wina musujące w najniższych cenach. Ich decyzje zakupowe przesuwają się natomiast w kierunku produktów jakościowych.– podkreśla Patrycja Sikorska, Starszy Specjalista ds. Promocji Marki i PR, TiM S.A., Członek ZP PRW. – Firma TiM już teraz, w związku z zapotrzebowaniem płynącym z rynku, rozszerza ofertę o kolejne pozycje win musujących jakościowych – dodaje Patrycja Sikorska.
Eksperci podkreślają też, że konsument win musujących takich jak Prosecco czy Cava jest zazwyczaj bardziej świadomy swoich potrzeb i swobodnie porusza się w tematyce winiarskiej. Wybierając wino zazwyczaj najpierw dokładnie zapoznaje się z ofertą rynkową, zwracając uwagę na jakość wyrobów. Napój alkoholowy typu Prosecco jest przez niego postrzegany jako elegancki i lekki trunek, który może towarzyszyć mu na co dzień.
– Polacy coraz szybciej adaptują światowe trendy konsumenckie. Moda na wina musujące jest przykładem tego zjawiska. Spodziewamy się dalszego, wyraźnego wzrostu tej kategorii oraz zmiany modelu konsumpcji. Spożycie win musujących nie będzie się wiązało jedynie z wielkimi okazjami, napoje te będą traktowane również jako lekkie orzeźwienie w sezonie letnim. – mówi Jerzy Kwaśniewski, Prezes Związku Pracodawców, Polska Rada Winiarstwa.
Podobne wnioski i odczucia poparte obserwacjami rynku oraz badaniami konsumenckimi mają przedstawiciele firm winiarskich.
– Polacy rzeczywiście pokochali charakterystyczną świeżość smaku, przyjemnie owocową nutę oraz uniwersalny charakter Prosecco – dodaje Anna Kalinowska, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji
i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej ZP PRW. – Te wina, szczególnie z apelacji, z tradycyjnego regionu upraw w regionie Veneto, idealnie komponują się z różnorodnymi daniami. Prosecco sprawdza się jako aperitif, dodatek do przystawek, dań głównych czy deserów. Na szczególne wyróżnienie zasługuje produkt Mionetto Prosecco DOC z regionu Veneto, nagrodzony prestiżową nagrodą – Luksusowa Marka Roku. – podkreśla Anna Kalinowska.
Przesunięcie wzorców konsumpcji napojów alkoholowych z tych wysokoprocentowych, na jakościowe, niskoprocentowe jest dodatkową korzyścią dla naszego zdrowia oraz widocznym elementem pokazującym pozytywne zmiany zachodzące w strukturze i kulturze spożycia napojów alkoholowych wśród Polaków.
Czy sezon wiosenno-letni stanie się nowym pikiem sprzedażowym dla win musujących? Do tej pory był to okres świąt Bożego Narodzenia oraz karnawału, na który przypadało niemal 40 proc. całorocznej sprzedaży win musujących w Polsce.*
Average Rating