Wyznaczanie nowych celów, ułożenie planu ich realizacji, wizualizacja sukcesu – to droga, którą podążają osoby, chcące przekuć marzenia w rzeczywistość. Miarą ich powodzenia jest efektywność: opanowanie języka obcego na poziomie komunikatywnym, nabycie nowych umiejętności np. organizacji czasu. Jest wiele sposobów, które pozwolą zrealizować wyznaczone cele, najcenniejsze są jednak te, pozwalające osiągnąć sukces w przyjemnej atmosferze i w stosunkowo krótkim czasie. I co najważniejsze, są potwierdzone naukowo. Fiszki, choć znane i stosowane od ponad 200 lat, dopiero w XX wieku doczekały się docenienia za swoją efektywność i przystępność
Znajomość języków obcych czy kompetencje miękkie to kluczowe umiejętności, którymi mogą poszczycić się ludzie, dla których ważny jest rozwój, bez względu na to, czy pracują w korporacji czy prowadzą swój biznes. To klucz, który otwiera wcześniej dla nich zamknięte drzwi. I tak właściciel firmy, który nauczył się języka niemieckiego zaczyna myśleć o otwarciu filii firmy właśnie w Niemczech, ponieważ bez pośredników będzie mógł omówić warunki współpracy z potencjalnymi pracownikami. Innym przykładem może być manager w korporacji, który znając narzędzia, umożliwiające mu lepsze zarządzanie zespołem, pomoże swoim pracownikom kończyć pracę o wyznaczonym czasie, likwidując problem nadgodzin. Korzyści uczenia się nowych kompetencji jest wiele, nie tylko dla osób, które je nabywają, lecz także dla ich bliższego i dalszego otoczenia.
Szwedzki w pół roku – jak to zrobić?
Zagadnieniem efektywnej nauki zajął się także Radosław Kotarski, który w książce „Włam się do mózgu”, pokazał na swoim przykładzie, które techniki nauki są skuteczne i pozwalają przyswajać wiedzę nie tylko w szybki, ale i przyjemny sposób. Dzięki odkrytym metodom szybkiej nauki, w tym również fiszkom, w pół roku nauczył się języka szwedzkiego. I aby to udowodnić, zdał na poziomie średniozaawansowanym egzamin Swedex, który przeprowadzany jest także w Polsce przez Uniwersytet Ludowy w Göteborgu.
– Jestem przekonany, że niezależnie od wrodzonych zdolności możemy uczyć się czegokolwiek chcemy w przyjemny i skuteczny sposób. Najważniejsze jest jednak, aby zacząć od nauczenia się, jak należy… się uczyć. Tylko wtedy będziemy mogli oszczędzać czas i siły, a wiedza lub umiejętności zostaną z nami na dłużej. – pisze na swojej stronie internetowej Radosław Kotarski. Na łamach książki „Włam się do mózgu” dodaje: Powtarzanie poprzez sprawdzanie naszej wiedzy pozwala nam na coraz silniejsze tworzenie śladu pamięciowego w głowie.
Naukę nowego przedmiotu warto rozpocząć od znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak mam się uczyć, by czas poświęcony na naukę przyniósł oczekiwane rezultaty? Przede wszystkim: zanim zaczniesz się uczyć, naucz się, jak się uczyć. Zarówno do nauki języków obcych, jak i kompetencji miękkich, coraz częściej stosuje się system, który niemiecki publicysta Sebastian Leitner opisał w książce „Naucz się uczyć” – oparty na nauce za pomocą fiszek i pudełka MEMOBOX®.
– Nauka to walka z zapominaniem, dlatego należy powtarzać to, czego się nauczyliśmy. Nie należy jednak powtarzać zbyt często i wszystkiego, żeby nauka nie stała się nudna i męcząca. Potrzebny jest system nauki, który sprawi, że trudniejszy materiał będzie powtarzany odpowiednio często, by go zapamiętać, zaś materiał łatwiejszy na tyle rzadko, by go nie zapomnieć.- w swojej książce “Naucz się uczyć” pisze Sebastian Leitner.
Właściwa metoda – to klucz do sukcesu!
Fiszka to kartka, na której z jednej strony (na awersie) znajduje się słówko albo zwrot po polsku, zaś z drugiej strony (na rewersie) – jego odpowiednik w obcym języku z transkrypcją fonetyczną. Memobox natomiast to pudełko z pięcioma przegródkami, oznaczającymi poziom/ stopień Twojej aktualnej nauki. Na początku więc, uzupełniasz 1. przegródkę fiszkami z nowymi słowami i uczysz się ich. Jeśli już je znasz, przekładasz fiszki do 2. przegródki, jeśli nie — uczysz się dalej fiszek w 1. przegródce. Jeśli 2. przegródka się zapełni, zaczynasz quiz. Jeśli znasz odpowiedź, przechodzisz do 3. przegródki. Jeśli nie znasz odpowiedzi, wracasz do pierwszej przegródki. Podobnie postępujesz w kolejnych przegródkach. Słówka, których się nauczysz, szybko przejdą przez cały MEMOBOX® (sukces w 5. przegródce premiowany jest opuszczeniem pudełka).
– Nauka z memoboxem wciąga, ponieważ jest formą quizu. Motywuje nas do dalszej pracy
i daje poczucie satysfakcji, ponieważ każde przełożenie fiszki do kolejnej przegrody – oznacza, że materiał został przez nas opanowany, czyli osiągnęliśmy sukces. A jak wiemy, w procesie nauki, każde, nawet najmniejsze osiągnięcie buduje naszą pewność siebie i wzmacnia chęć do dalszej nauki. – mówi Sławomir Kuchta, z wydawnictwa Cztery Głowy. Dodaje: Osoby, które poznały sposób nauki z pomocą fiszek, coraz częściej wracają do nas po fiszki z zakresu rozwoju osobistego, które od niedawna także możemy im zaoferować na fiszki.pl.
Agnieszka Jasińska, Piotr Bucki, Rafał Żak i Artur Jabłoński to autorzy fiszek tworzących zestaw “Kompetencje XXI wieku”. W prosty i przystępny sposób prowadzą czytelnika, dając mu wiedzę w pigułce, odsyłając do testów czy quizów dostępnych w sieci. Zgodnie z myślą “Mały format – wielka treść. Jeden krok – wielki sukces”, nabycie nowych kompetencji zaczyna się od pierwszego kroku.
Average Rating