Już w środę premiera nowej powieści Marty Kijańskiej „Jutro właśnie nadeszło”. To odważna powieść o słabościach, grzechach głównych, związkach międzyludzkich, relacjach rodzinnych, zależnościach i uwikłaniach, opowiedziana przez pryzmat dzieciństwa, dojrzewania i dorosłości czterdziestolatki.
Jutro właśnie nadeszło
Natalia, która nie wierzy w niebo, ale bywa w piekle, właśnie skremowała matkę. Pozostali jej: babka zagorzała katoliczka, nastoletnia zbuntowana córka, żonaty kochanek, dwie przyjaciółki oraz były mąż ze swoją nową żoną i dziećmi. Natalia próbuje – nieskutecznie – rozliczyć się z własnym życiem. Wyrachowana i dwulicowa, niewierząca w nic i nikogo, nawet w samą siebie, mówi to, co sami często myślimy o ludziach i otaczającej nas rzeczywistości, ale nie mamy odwagi powiedzieć tego głośno, nazywa uczucia po imieniu i łamie wszelkie tabu, bezwzględnie obnażając naturę ludzką.
Jutro właśnie nadeszło – o autorce?
Marta Kijańska – poetka i felietonistka; mówi o sobie „literatka”. Urodziła się w Warszawie w 1978 roku, studiowała w Warszawie i Krakowie. Mieszka w stolicy, chociaż wolałaby gdzieś w górach. Jest współautorką książek Ziele szalonych, Opowieści znad stołu i z kniei i autorką opracowań o przyrodzie do książki Dzikie serca. W 2013 roku ukazała się jej debiutancka powieść (nie)winna. Ma na swoim koncie cztery tomiki poezji: Ziarnko Goryczy, Okruchy tęsknoty, Okno życia, Nigdy zawsze. Zrealizowała kilka filmów o ochronie środowiska i ekologii, była felietonistką miesięcznika literackiego „Bluszcz” i portalu NaTemat.pl. Oprócz pisania jej największą pasją są: bieganie, czytanie i gotowanie.
Barwny obraz współczesnych czterdziestolatek i współczesnej Polski. Akcja powieści toczy się w brawurowym tempie, a wielość punktów widzenia i różnorodność języka może przyprawić o zawrót głowy. Magdalena Parys, autorka Tunelu i Magika
Ta powieść z niebywałą szczerością, a zarazem autoironią, opisuje relacje, w jakie się wikłamy; mniej lub bardziej toksyczne (o ile w ogóle istnieją jakieś inne). Opowiedziana językiem pełnym emocji, rozpiętym między tragizmem a groteską, a przy tym bardzo współczesnym. Michał Rusinek
Average Rating