Wielkimi krokami zbliża się gala wręczenia Oscarów. Podczas tegorocznej uroczystości nie tylko poznamy tytuły najlepszych filmów, zobaczymy najpiękniejsze kreacje, ale też dowiemy się, która piosenka filmowa zostanie nagrodzona prestiżową statuetką. Laureatami nagrody jest niezliczona liczba gwiazd, a zwycięskie piosenki niemal zawsze stają się hitami na skalę światową. Które z wielkich utworów słuchamy do dziś i które piosenki maja szansę zgarnąć Oscara w tym roku?
Oscar za najlepszą piosenkę oryginalną
Pierwszy Oscar w tej kategorii został przyznany w 1934 roku, a nominowane są do niej tylko oryginalne piosenki napisane do filmów. Warto zaznaczyć, że tutaj nagradzani zostają autorzy muzyki i tekstu, czyli twórcy, a nie wykonawcy. To właśnie ich zadaniem jest stworzenie utworu, który będzie ilustracją filmu. Co więcej – kompozycja powinna wzbudzać u odbiorcy jeszcze większe emocje niż sam wizualny przekaz dodając mu dynamiki czy dramaturgii. Utwór, który nominowany jest do Nagrody Akademii za najlepszą piosenkę oryginalną zwykle pojawia się jedynie w czołówce lub dopiero w napisach końcowych. Często jest to na tyle mocne uderzenie, które wgniata w kinowy fotel zarówno członków Akademii siedzących w oscarowym jury, jak i widzów. Następnie sukces utworu można mierzyć albo poprzez ilość przyznanych nagród albo liczbę odsłuchań w serwisach streamingowych, jak serwis muzyczny TIDAL, który jest dostępny dla klientów sieci Play, którym klienci mogą cieszyć się przez 2 lata za DARMO w wybranych ofertach – wystarczy kliknąć tylko przycisk „wypróbuj”. Największymi hitami stają się najczęściej te utwory wykonywane przez znanego artystę, który nadaje utworowi styl i oryginalny charakter. Czy „Moon River” ze Śniadania u Tiffany’ego byłaby tą samą piosenką, gdyby nie śpiewała jej Audrey Hepburn?
Oscarowy pewniak
Są piosenki, które słyszymy i wiemy, że są oscarowymi pewniakami. Utwory z filmów o przygodach Jamesa Bonda i m.in. „Skyfall” Adele czy „Writing’s on the Wall” Sama Smitha to kompozycje, które w pełni zasłużenie zdobyły nagrodę i podziw wśród publiczności. Dlaczego? Chociażby ze względu na doskonałe teksty, aranżacje na orkiestrę symfoniczną. To tylko kilka elementów, które spowodowały, że nagroda była niemal pewna. Podobnymi pewniakami były utwory napisane do musicali np. Flashdance, Dick Tracy, Evita czy La La Land. Czy Madonna śpiewająca „Don’t cry of me Argentina” wcielając się w rolę Evity Peron, lub Emma Stone i Ryan Gosling w La La Land mogli wyjść z gali bez statuetek?
Warto zaznaczyć, że wiele nagród zdobywają także utwory stworzone do bajek. Piękna i Bestia, Król Lew, Pocahontas czy Tarzan to tylko niektórzy zwycięzcy. To podobnie, jak piosenki z filmów o Bondzie, melodie wykonywane przez największe światowe gwiazdy, z tekstami z przesłaniem i spektakularnymi aranżacjami na orkiestrę symfoniczną.
Zwycięzcy Oscara, którzy stali się światowymi hitami:
„Mona Lisa” – Captain Carey U.S.A. – Nat King Cole – 1950
„Moon River” – Śniadanie u Tiffany’ego – Audrey Hepburn – 1961
„Raindops keap fallin’ on my head” Butch Cassidy i Sundance – Kid BJ Thomas – 1969
„The way we were” – The way we were – Barbra Streisand – 1973
„Fame” Fame – Irene Cara – 1980
„Flashdance – What a feeling” – Flashdance – Irene Cara – 1983
„I just call to say I love you” – The Woman in red – Stevie Wonder – 1984
„Say you, say me” – White night – Lionel Richie – 1985
„Take my breath away” – Top Gun – Berlin – 1986
„(I’ve Had) The Time of My Life” – Dirty Dancing – Bill Medley, Jennifer Warnes – 1987
„Sooner or Later (I Always Get My Man)” – Dick Tracy – Madonna – 1990
„Beauty and the Beast” – Beauty and the Beast” – Céline Dion, Peabo Bryson – 1991
Average Rating