Zakup roweru to zadanie, które warto dobrze przemyśleć. W końcu kupiony pojazd na dwóch kołach docelowo powinien służyć nam nawet długie lata. Jaki typ roweru wybrać? Ile pieniędzy przeznaczyć na ten cel? Co jest kluczowe przy doborze roweru i w jakie akcesoria należy zainwestować?
W poniższym poradniku przedstawiamy krok po kroku jak wybrać rower „szyty na miarę”.
Krok 1: Zdecyduj jaki typ roweru wybrać
W tym momencie musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: czego oczekujemy od roweru i w jaki sposób będziemy go użytkować? Jeżeli jednoślad ma służyć nam wyłącznie jako środek transportu w mieście: do pracy, na zakupy czy spontaniczne przejażdżki, to najlepszym rozwiązaniem jest rower miejski lub miejski elektryczny np. eLille Le Grand. Jeśli jednak często wyprawiamy się za miasto, jeździmy np. po lesie czy na dalsze terenowe eskapady to wówczas przyda nam się rower crossowy lub turystyczny (trekkingowy). Dla miłośników kolarstwa szosowego idealnym rozwiązaniem będzie rower szosowy – który jednak nie sprawdzi się na leśnych dróżkach a nawet miejskich chodnikach. Miłośnikom jazdy po wzniesieniach warto polecić rower górski, który generalnie jest pojazdem dość uniwersalnym, radzącym sobie w różnych sytuacjach np. w lesie, wśród korzeni, sypkiego piachu i błota, aczkolwiek gorzej już z miejskimi ścieżkami. Warto zapoznać się ze specyfiką każdego rodzaju roweru i po analizie wszystkich plusów i minusów – wybrać ten najlepiej dostosowany do naszych potrzeb.
Krok 2: Przemyśl ile wydać na rower
Określenie budżetu jaki możemy przeznaczyć na zakup roweru jest ogromnie ważne. Tym bardziej, że rowery można zakupić już od 200 zł w hipermarkecie, aż do kwoty rzędu 24 tys. zł za rower górski tej samej klasy na którym jeździ np. Maja Włoszczowska. Przedział cenowy potrafi zwalić z nóg, dlatego ważne żebyśmy wiedzieli, czego szukamy. Rower w cenie używanego samochodu może zakupić wielki pasjonat kolarstwa, który traktuje jazdę na rowerze niemal zawodowo, zwykłemu miejskiemu rowerzyście taki pojazd nie jest potrzebny. Z kolei zakup najtańszego roweru z gazetki w hipermarkecie jest złym pomysłem – po pierwsze, jego jakość pozostawia naprawdę wiele do życzenia. Po drugie, w przypadku usterki naprawa może przekroczyć wartość samego roweru. Po trzecie, jeśli myślimy o pojeździe, który będzie nam służył przez lata, to marketowe promocje za 200 zł powinniśmy omijać z daleka. Funkcjonalne rowery miejskie, trekkingowe czy górskie znajdziemy w przedziale cenowym 1000-2000 zł, które mogą nam służyć wiele lat. Dobrym pomysłem może być zakup pojazdu pod koniec sezonu rowerowego, gdy sklepy oferują liczne zniżki i promocje.
Krok 3: Przetestuj, czyli jak odpowiednio dobrać rower
Najlepszą decyzją jest bezpośrednia wizyta w sklepie rowerowym, aby specjalista mógł wyczerpująco odpowiedzieć na każde pytanie i pomóc wybrać odpowiedni model. Z doborem rozmiaru ramy rowerowej (która określana jest w calach lub centymetrach) jest jak z ubraniami – rozmiar S czy M rozmiarowi nierówny. Nawet jeśli chcemy zakupić produkt online np. ze względu na promocję, to lepiej najpierw odwiedzić sklep, przymierzyć wybrane modele i później w domu dokonać ostatecznej decyzji. Wybór „na oko” z niedobraną ramą może skutkować niewłaściwą pozycją jazdy na rowerze, większym ryzykiem urazów, utrudnionym sterowaniem i mniejszym komfortem jazdy. Poza doborem ramy istotnymi kwestiami jest dostosowanie wysokości siodełka i pochylenia kierownicy, tak aby w czasie jazdy przyjąć sylwetkę, przy której najmniej się zmęczymy np. w przypadku roweru miejskiego będzie to pozycja wyprostowana, a na szosowym – mocno pochylona. Testując rower warto zwrócić uwagę na kilka aspektów: gdy pedał roweru umieszczony jest w najniższym położeniu, noga osoby siedzącej na siodełku i trzymającej stopę na pedale, powinna być nieznacznie ugięta. Z kolei gdy staniemy obiema nogami na ziemi, w rozkroku nad ramą, od krocza do górnej rury ramy powinno być co najmniej kilka centymetrów luzu. Istotna jest także masa roweru – powinien on ważyć tyle, by w miarę swobodnie móc go unieść. Jeśli poszukujemy roweru miejskiego, to warto szukać możliwie najlżejszego modelu, ponieważ „holenderki” potrafią ważyć do 25 kg. Wniesienie takiego pojazdu na trzecie piętro, gdy nie mamy windy, może być dla niejednej osoby dużym wyzwaniem, które niejednokrotnie mocno zniechęca do codziennej jazdy.
Krok 4. Zwróć uwagę na wyposażenie i dobierz akcesoria – na przykładzie roweru miejskiego
Uniwersalne wyposażenie, niezbędne w każdym typie roweru, to oczywiście dobre hamulce oraz przednie i tylne oświetlenie, dzięki któremu będziemy zawsze dobrze widoczni na drodze – nie tylko w nocy, ale również w pochmurny dzień, gdy widoczność na drodze spada. W przypadku amortyzatora sprawa jest bardziej złożona – jeśli w drodze do pracy na ścieżce rowerowej mamy kilka krawężników i tylko sporadycznie przemieszczamy się po kostce brukowej, wówczas amortyzator przez większą czas na niewiele się przyda, a dołoży rowerowi masy (która jak wiemy, w przypadku roweru miejskiego może być spora), a dodatkowe kilogramy to waga odczuwalna zarówno podczas podjeżdżania pod górkę, nie mówiąc już o noszeniu roweru po schodach. W mieście z kolei niezbędne są błotniki, dzwonek, bagażnik i koszyk, które miłośnikom jazdy po szosie lub w górach będą zbędne. Z dodatkowych akcesoriów warto wyposażyć się w poręczne sakwy rowerowe, dobrej jakości zapięcie do roweru (nie po to kupuje dobrej jakości rower, żeby kupić najtańsze zapięcie, które nie powstrzyma żadnego złodzieja), pompkę i zestaw podstawowych kluczy do roweru oraz kask.
Average Rating